SEO و بهینه سازی سایت عملیاتی است که می توان به صورت طبیعی و یا حتی الگوریتمی برای بهبود دید یک وب سایت یا فقط یک صفحه ی وب در صفحه نتایج موتور های جستجو انجام شود. این روش از مفید ترین روش‌های بازاریابی موتور های جستجو است. به طورکلی در طراحی سایت ، وب سایت هایی که دارای بیشترین تکرار در صفحه ی نتایج موتور های جستجو باشند، بازدیدکننده ی بیشتری را به دست می‌آورند.

برای وب مسترهای فارسی زبان یکی از عوامل مهم به دست آوردن کاربران جدید از موتور های جستجو و به خصوص گوگل می باشد چون بیشتر استفاده کاربران ایرانی از گوگل می باشد.

انواع سئو

استاندارد سئو به دو دسته تقسیم می شود:
به استاندارد سازی محتوای سایت On Page SEO گفته می شود. به لینک دادن از سایت های دیگر به صفحه یا یکی از صفحه های داخلی سایت  Off Page SEO گفته می شود.

تاریخچه ی سئو

علم سئو در اواسط دهه 1990 توسط وب مسترها و مدیران سایتهای بزرگ پس از طراحی سایت شروع شد. در ابتدا همه وب مسترها می بایستی تمام صفحات خود را ثبت می کردند تا صفحات آنها در نتایج جستجو به نمایش گذاشته می شد. اما امروزه با رشد الگوریتم های بهینه سازی سایت بهینه سازی سایت اینترنت ،طراحی وب سایت و طراحی پرتال بسیار حرفه ای تر شده است.

چه کسانی به SEO نیاز دارند؟

هر سایتی که به دنبال بازریابی است باید وب خود را برای موتور های جستجو بهینه سازی کند. هدف یک وب سایت جلب بیشتر کاربران اینترنتی می باشد، و آمار نشان داده این است که بسیاری از کابران اینترنتی، وب سایت ها را از طریق موتور های جستجوی پیدا می کنند. به یاد داشته باشید که SEO شما را در بازار معرفی می کند. اگر شرکت شما قصد طراحی و بهینه سازی یک وب سایت جدید و یا به روز کردن وب سایت قدیمی خود را دارد باید برای پیشرفت SEO را در الویت قرار دهد.

روش‌های معمول بهینه سازی سایت

1-شاخص گذاری کردن

موتور های جستجوی پیشتاز همچون Yahoo! ،Google ،Bing، MSN و… از خزنده ها جهت یافتن صفحات برای نتایج بهینه سازی سایت جستجوی الگوریتمی استفاده می کنند. صفحاتی که از داخل باقی صفحات ایندکس شده توسط موتور های جستجو Link شده اند نیاز به ارسال به موتور جستجو نداشته و بصورت خودکار پیدا می شوند. بعضی از موتور های جستجو همانند !Yahoo سرویس پولی ارسال را پیاده می کنند که استفاده از خزنده ها را هم بصورت مجموعه ای از قیمت ها و نیز بصورت سیستم بها به ازاء هر Click، اجرا می کند. این برنامه ها معمولا قرارگیری در بانک اطلاعاتی موتور جستجو را ضمانت کرده و در قبال رتبه ای مشخص برای صفحه در لیست نتایج جستجو ضمانتی نمی کنند.

دو فهرست اصلی اینترنتی یعنی Yahoo Directory و Open Directory Project، هردو نیاز به ارسال دستی و بررسی انسانی دارند، اما برخی شیوه های بهینه سازی سایت موتورهاى جستجوگر خریدنى نیستند و شما نمى توانید براى سایت خود رتبه اى بخرید، اینجا رتبه ها را باید به چنگ آورید و به طور مداوم براى حفظ آنها باید تلاش کنید. Google ابزاری به نام Google Webmaster Tools ارائه می دهد که در آن می توان نقشه سایت را توسط خوراک XML ایجاد کرده و بصورت رایگان ارسال نمود تا از یافته شدن تمام صفحات حتی صفحاتی که بصورت خودکار از طریق دنبال کردن Link ها پیدا نمی شوند، اطمینان حاصل نمود.

خزنده های موتور های جستجو می توانند به عوامل مختلفی در هنگام خزیدن در یک سایت توجه کنند. تمامی صفحات ایندکس نمی شوند همچنین فاصله یک صفحه از ریشه سایت می تواند عاملی در پیدا شدن یا عدم آن توسط خزنده های موتور های جستجو باشد. امروزه بسیاری از شرکتهای مطرح در دنیا به بررسی و اجرای خدمات بهینه سازی سایت و سئو برای شرکتهای مختلف مشغول هستند.

2-صفحه فرود یا landing page

مشخص کردن صفحات فرود یا landing page یکی از فاکتورهای مهم در خصوص سئو و بهینه سازی است.

3-انتخاب کلید واژه های مناسب

یکی از فاکتورهای مهم در این در بهینه سازی سایت است انتخاب کلید واژه های مناسب، که بایستی توسط دارندگان وب سایت و برنامه نویسان در نظر گرفته شود.

4-جلوگیری از اجرای خزنده ها در صفحات

وبمسترها برای جلوگیری از نتایج ناخواسته در شاخص های جستجو می توانند عنکبوت هایی توسط فایل استاندارد robots.txt که در فهرست ریشه دامنه ذخیره می شود، بسازند که فایلها و فهرست های خاصی را مورد خزیدن (Crawl )قرار ندهد